Távkönyvelés blokkomban most a hirdetések adózási hátterét szeretném megvilágítani. Nagyon ritka az a vállalkozás, foglalkozzon bármilyen modern, vagy környezetkímélő termékkel, amelyik hirdetés nélkül meg tud élni. Az online hirdetések közül pedig a Google és a Facebook tűnik általánosságban a leghatékonyabbnak. Ez a két multi sajátosan értelmezi az uniós adózási szabályokat.
A kezdő vállalkozó könnyen beleesik abba a tervezési hibába, hogy úgy gondolja, hogy ha elkölt 10.000 Ft-ot Google vagy Facebook hirdetésre, akkor az neki 10.000 Ft-jába fog kerülni. Azért, hogy a hirdetéseket el tudja költségelni, a hirdetési fiók regisztrációjánál bejelöli, hogy vállalkozóként kíván hirdetni.
Innen indul gyakran a tévedés. A hirdetési felület ugyanis nem hívja fel különösebben a figyelmet arra, hogy mit is jelent ez az opció: Ez nem más, mint annak a választása, hogy az Európai Unión belül a fordított adózás szerint kívánja fizetni az általános forgalmi adót. Ez azt jelenti, hogy a Google vagy a Facebook nem tesz rá a hirdetési díjra semmilyen ÁFÁ-t, hanem kiállít egy 0% ÁFÁ-t tartalmazó számlát minden hó végén. A kezdő vállalkozó azt hiheti, hogy nagyszerű, ÁFA-mentesen jutott hozzá a hirdetéshez. Pedig nem.
Valójában a Magyarországon érvényes ÁFÁ-t (ami a cikk írásakor 27%), be kell vallani, és be kell fizetni. Azoknak, akik ÁFA-státuszuk szerint alanyi adómentesek, nekik minden hónap végén bevallást küld erről a könyvelő. Azoknak, akik ÁFA-körösök, a szokásos időszakonkénti bevalláshoz kell ezt csatolni, de ők jellemzően vissza is tudják igényelni ezt az ÁFÁ-t.
A példánál maradva tehát az az alanyi adómentességet választó vállalkozó (vagy cég), amelyik ilyen online hirdetéseket vásárol, a hirdetésre kifizetett 10.000 Ft-on felül (jelenlegi mérték szerint) még 2.700 Ft általános forgalmi adót is fizet a magyar állam felé. Sőt, mivel ezen speciális európai uniós fordított adózású ÁFA miatt minden hónapban ÁFA bevallást is be kell küldenie, ez pedig érintheti a könyvelési díját is, mert nem minősül a távkönyvelés szempontjából továbbá ÁFA mentesnek.
Miért írtam azt, hogy ezek a multik sajátosan értelmezik ezt az adózási jogszabályt? Azért, mert elvileg a 0% ÁFÁ-s számlát csak úgy lenne szabad kiállítaniuk, ha meggyőződtek arról, hogy a vállalkozójuk rendelkezik EU adószámmal. Mivel ezt nem követelik meg, sőt, erre különösebben nem is hívják fel a figyelmet, így jellemzően a könyvelő utólag szembesíti a vállalkozót, hogy ilyen számlát nem is kaphatott volna EU adószám nélkül. Szerencsére az adóhatóság ebben rugalmas, azaz utólag is meg lehet kérni az EU adószámot, aminek a birtokában már fel tudják dolgozni ezt az A60-as kódú bevallást.
Recent Comments