A számlakibocsátási szabályok változására nem csak a könyvelőknek kell felkészülni, hanem a vállalkozóknak is. Január elején a könyvelt cégeinknél befogadott számlák alapján azt látjuk, hogy a számlát kiállító vállalkozások egy része még nem tudott alkalmazkodni az új szabályokhoz. Mivel a számlát jellemzően nem a könyvelő állítja ki, hanem a vállalkozás adminisztrátora, így, ha meghagyták a tavalyi beállításokat, akkor a könyvelőjük majd csak leghamarabb a januári időszak végén, a számlák leadásakor tudja figyelmeztetni a vállalkozásokat a szabálytalanságra.
A legnehezebben értelmezhető változás a folyamatos elszámolású ügyletekre vonatkoznak. Mit értünk ez alatt? Azt, amikor ugyanannak a partnernek ugyanazt a szolgáltatást végzi valaki, nem egyszeri alkalommal, és az üzleti partnerek időszakonként elszámolnak egymással. Például a tatai pékség rendszeresen beszállít a tatabányai boltba, és hetente egyszer kiszámlázzák a leszállított árukat. Ilyen lehet még például az informatikai szolgáltatás, vagy karbantartási munka is, könyvelés, vagy bármilyen olyan szolgáltatás, amit nem egy egyszeri alkalommal végeznek egy partnernek, hanem huzamosabb ideig, és bizonyos időközönként (de a törvény szerint évente legalább egyszer) számlával elszámolnak a felek egymással.
A 2016-tól életbe lépő változás a folyamatos teljesítésű számlák dátumozását érinti. (Tehát csakis a 2016 január 1. utáni teljesítésre vonatkozik ez, nem pedig a 2015-ös teljesítés 2016-os kiszámlázására.) A legjellemzőbb eset az, hogy folyamatos teljesítés esetén az új szabályozás szerint a fizetési határidőnek egybe kell esnie a teljesítés napjával. Mivel számos speciális eset van (előre fizetés, utólag fizetés, 60 napot meghaladó utólagos fizetés), ezért minden vállalkozó konzultáljon a könyvelőjével a saját gyakorlatáról.
Recent Comments